استفاده از بهشیاری در درمان

دکتر علی مرادی 767 : تعداد بازدید

در کشور هایی که مدیتیشن ریشه ی خود  را از آن ها می گیرد همیشه از مدیتیشن به عنوان یک وسیله برای ارتباط فرد با خودش و نظم دادن به تفکر فرد در مورد

محرک ها و... استفاده می شده است ، امروزه از فنون مختلف مدیتیشن در روانشناسی و درمان های مکمل استفاده می شود، با این وجود باید دانست که بهشیاری ریشه های خود را از مدیتیشن گرفته است اما با چکش کاری که روانشناسان امروزه به آن داده اند کاملا شکلی جدید به خود گرفته است.

 

 

بسیاری از روانشناسان تاکید بسیار زیادی بر پذیرش خود و توجه کردن به زمان اکنون دارند. یک از این دیگاه ها که تاکید زیادی بر پذیرش و تمرکز به حال دارد گشتالت درمانی یا تمرکز درمانی، پرز است .

گشتالت  درمانی بر اصول روانشناسی ادراک و پدیدار شناختی به ویژه اصل یا قانون یکپارچگی و طرح یابی استوار است.این نظریه معتقد است که روانرنجوری نوعی رکود روانشناختی است.و در عین حال تاکید می کنند که اضطراب فاصله بین زمان حال و گذشته است.اصل در مان گشتالتی سوگیری بر اساس همین جا و هم اکنون است یعنی درمان بر اساس رفتار های واقعی و کنونی مراجع صورت می گیرد روانشناسان دیدگاه گشتالتی معتقدند که نگاه به گذشته باعث رکود و نگاه به آینده باعث اضطراب می شود پس مراجع باید به اکنون توجه و زندگی کند.

علاوه بر نظریه گشتالات نظریات درمانی دیگری هم بر تمرکز بر زمان حال تاکید می کنند و این مسئله است که نشان می دهد فقط بهشیاری و نظریات درمانی متکی بر بهشیاری بر حال و تمرکز بر حال تاکید نمیکنند .روانشناسان همواره تاکید کرده اند که در درمان افسردگی و اضطراب و برای مداخله در بحران  باید مراجع به صورت پیوسته حالت روانی حال حاضر را درک کند و طعم و احساسات حاضر روانی و جسمانی شرایط موجود را بچشد و آن ها را بپذرید.

برای مثال طی تحقیقاتی که انجام شده است نشان داده است که یکی از علل اصلی که باعث می شود یک فرد به اختلال پس از سانحه دچار شود این مسئله است که این افراد نتوانسته اند شرایط و وقایع حادثه را به طور کامل پردازش کنند و این عدم پردازش اطلاعات است که درآینده فرد تاثیر خواهد گذاشت و او را برای درگیر شدن در این اختلال آماده می کند.

 

 

حال بایداین مسئله را بیان کرد که بهشیاری چه تاثیری دارد و چه روندی را در درمان طی میکند؟

 

همانطور که می دانیم بسیاری از مجموعه تکنیک هایی که بتواند به فرد کمک کند تا با خود آشنا شود و در واقع بهشیار شود بر اساس داده های تجربی و با الهام از فنون مدیتیش به وجود امده است.این فنون شامل تمرکز بر بدن، نشست آگاهانه، تمرکز بر تنفس و ... است البته باید دانست که این فنون بر اساس برنامه ای بهشیاری که بر اساس دوره ای که شرکت می کنید می تواند کاملا متفاوت باشد .بهشیاری تلاش می کند به فرد بی آموزد که باید با آنچه که هست کنار بیاید و خود را بپذیرد، بدون قضاوت خود را ببیند، بدون برداشت های تحریف شده ی ناشی از الگوهای برآمده از مدرینته . در واقع به شما می گوید با خود باشید بدون این که خود را بخواهید تغییر دهید .

برای ساده تر شدن مطلب بالا یک تمرین را مثال می زنم زمانی که شما شروع به تمرین تمرکز بر روی تنفس می کنید تاکید می شود که که نفس خود را احساس کنید آنرا کنترل نکنید ضربان آن را تند نکنید ، تلاش نکنید آن را در دستانتان و کنترلتان قرا دهید بلکه فقط و فقط به آن نگاه کنید و آن را آنگونه که هست احساس کنید. در کل میبینیم که بهشیاری تلاش نمی کند چیزی را تغییر دهد بلکه فقط و فقط تلاش می کند آن گونه که هستید ورای قضاوت بپذیرید و  اکنون را ببینید. داده های بسیار زیادی نشان داده اند که بهشیاری و در اکنون بودن به صورت معنی داری باعث درمان و همچنین پیشگیری از اختلالاتی می شود که انسان مدرن در حال حاضر با آن درگیر است می شود.

 

هدف نهایی بهشیاری، زندگی کردن با آن چه که هستید و تلاش برای شکوفایی واقعی است شکوفایی که هم در نظریه فروید با نام انسان سالم پیوند خورده است و در نظریات موج سوم با خودشکوفایی و درک معنی زندگی مترادف است.




فواید بهشیاری

فواید بهشیاری

بهشیاری چیست

بهشیاری چیست

خودآگاهی

خودآگاهی


rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی
وارد نمودن کد