ذهن آگاهی و کاهش وزن

دکتر علی مرادی 377 : تعداد بازدید

 

با توجه به این که کاهش وزن یکی دغدغه های اساسی مردم است  و این مسئله که فعالیت های روانشناسان تا چه اندازه به مراجعین کمک خواهد کرد که وزن خود را کاهش دهند از اهمیت خاصی برخوردار است، در نوشته ی پیش رو برخی از نتایج مربوط به تحقیقات را که در زمینه ی بهشیاری و کاهش وزن و همچنین فنون مختلف رواندرمانی و کاهش وزن است را خواهیم آورد.

  1. -در تحقیقی که در سال 2010 بر روی میزان وسوسه ی افرادی که در رژیم غذایی به سر می برند با دوگروه کنترل و آزمودنی با استفاده پذیرش و احساس کردن بدون قضاوت که فن اصلی بهشیاری است صورت گرفت نتایج نشان داد که افرادی در گروه آزمودنی بودن به میزان معنی داری کمتر از سایر افراد میزان وسوسه برای شکست رژیم غذای را تجربه کردند.

 

-نتایج تحقیقات متعددی نشان اده اند که فنون شناختی- رفتاری فنون اصلی که برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد می تواند تاثیر این فنون اصلی را افزایش دهد از طرف دیگر فنون شناختی رفتاری می تواند به فرد در مقابل وسوسه های غذا خوردن کمک کند، برنامه های شناختی – رفتاری نه تنها در کاهش وزن به فرد کمک می کنند بلکه از طریق قرار دادهایی که در طی این تمرین ها به فرد آموزش داده می شود به طور کلی کنترل تکانه در فرد بالا می رود.

یکی از علل پرخوری افراد عدم توانایی کنترل تکانه ها است، تکانه در واقع همان تنشی است که ما هنگام نیاز به یک مسئله با آن روبرو می شویم، این تکانه به صورت پیوسته به فرد فشار میاورد تا این نیاز مورد نظر را ارضا کند،این تکانه ها گاهی اوقات با سرشت شخصیتی فرد عجین شده و به اصطلاح فرد شخصیتی تکانه ایی دارد به این معنی که فرد به سرعت در تلاش است نیاز های خود را ارضا کند و قادر به تعویق انداختن این نیاز ها نیست، از طرف دیگر تکانه مربوط به رفتار های پرخاشگرانه و خصمانه می شود افراد تکانه ایی ممکن است به سرعت از کوره در بروند و به گونه انفجار خشم را در آن ها مشاهده خواهیم کرد.این تکانه ها در غذا خورن، سیگار کشیدن و .... نقش بسزایی دارد.

برخی از افراد به هیچ وجه قادر به کنترل تکانه های مربوط به احساسات تغذیه ایی نیستند و به صورت انفجاری دست به غذا خوردن میزند، حال زمانی که فرد با ژیم غذایی تلاش می کند که وزن خود را کم کند، مشاهده می شود که نه تنها کاهش وزن در فرد اتفاق نمی افتد بلکه فرد با شکست خوردن در زنجیره ی رژیم غذایی چاق تر می شود، حال فنون برآمده از رواندرمانی شناختی- رفتاری به فرد کمک می گند تا توانایی کنترل تکانه را در خود بالا برده و از این طریق به فرد کمک میکند تا بتواند یک برنامه موفق و کارامد برای کاهش وزن داشته باشد. باید دانست در حیطه ی کاهش وزن تنها تلاش برای محدود کردن رژیم غذایی باعث بهبود وضعیت نمی شود بلکه مانند تمام بیماری ها به دنبال علت ریشه ایی آن بود تا بتوان با درمان کردن عامل ریشه ایی روندی بهتر و سلامت تر در حل کردن و از بین بردن بیماری مورد نظر داشته باشیم.

 





rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی
وارد نمودن کد