چگونه غذا بخوریم

دکتر علی مرادی 132 : تعداد بازدید

 

  1. 1- به بدنتان اجازه بدهید تا با مغزتان همراه شود؛ توجه نکردن به سیگنال های بدن و غذا خوردن با سرعت زیاد بعد از سیر شدن در مقابل غذا خوردن با سرعت کم و دست نگاه داشتن بعد از این که بدنتان پیام سیری داد:

آهسته  غذا خوردن بهترین را برای ایجاد ارتباط بین مغز و بدن است برای این که به میزانی که لازم دارید تغذیه بکنید. در واقع بدن 20 دقیقه بعد از مغز پیام های حسی خود را می فرستد، که ما عموما نسبت به این مسئله ناآگاه هستیم. اما اگر شما سرعتتان را کم کنید این شانس را به بدنتان می دهید تا بتواند به مغزتان برسد و پیام ها ی مغزتان را دریافت کند؛ در نتیجه درست به میزانی که لازم است غذا می خورید. برای کاهش سرعت غذا خوردن راهکار های بسیار ساده ایی وجود دارد که ما همیشه آن را شنیده ایم، مانند اینکه بنشینید و غذا بخورید یا 25 بار هر لقمه بجوید و تمام چیزهایی که از زبان افراد مسن شنیده می شود. یکی از راه های اساسی کاهش سرعت غذا خوردن این  است که به پیام هایی که از حس غذا می آید توجه کنید؛ مثل طعم، جنس غذا، سختی و نرمی غذا و...

 

  1. 2- پیام های مربوط به گرسنگی بدنتان را بشناسید؛ آیا شما بر اساس هیجاناتتان پاسخ می دهید یا بر اساس نیاز هایتان؟

ما باید پیام هایی را که در مورد گرسنگی است بشناسیم تا پیام های دیگر را مبنی گرسنگی قرار ندهیم. در واقع بسیاری از موارد افراد بر اساس احساساتشان دست به غذا خوردن می زنند. برای مثال در بسیاری از مواقع احساساتی همچون، حس تنهایی، اضطراب، افسردگی، خستگی و... انرژِی فرد را کاهش می شود و به همین دلیل افراد عموما در این مواقع شروع به غذا خوردن می کنند. در حالی که بدن آن ها نیاز واقعی به غذا خوردن ندارد بلکه آنعا دارند صرفا بر مبنای احساساتشان رفتار می کنند. درحقیقت اغلب ما زمانی غذا می خوریم که مغزمان به ما می گوید در حالی که این پیام را باید از بدنمان بگیریم. غذا خوردن بهشیارانه ی درست به فرد کمک می کند که احساسات عمیق بدنی خود را در مورد گرسنگی بشناسد.

  1. 3- به بشقابتان توجه کنید؛ با حواس پرتی غذا خوردن یا فقط غذا خوردن؟

انجام دادن همزمان چند کار هنگام غذا خوردن باعث می شود نتوانید به صورت عمیق احساسات بدنی خود را درک کنید و همین مساله موجب نشناختن نیازها و خواسته هایتان می شود. برای همه ی ما پیش آمده که با یک پاکت پاپ کورن به تماشای فیلم بنشینیم و ناگهان بگوییم چه کسی همه ی پاپ کورن های من را خورد. زمانی که حواسمان پرت است ، توجه کرد بر پیغام های بدن در مورد چیزهایی که نیاز دارد بسیار سخت می شود. برای وعده بعدیتان تلاش کنید فقط یک کار انجام دهید و آن هم غذا خوردن است. پس فیلم نبینید، صحبت نکنید و...

 

  1. 4- به چرخه ی زندگی غذای خود توجه کنید؛ توجه کردن به این که غذا از کجا می آید در مقابل  توجه کردن به غذا به عنوان محصول نهایی؟
  2.  در گذشته خود ما کشاورز و شکارچی بوده ایم اما در سال های اخیر رابطه افراد با مراحل تغذیه و چرخه ی تغذیه بسیار کم شده است. بسیاری از ما به مراحل تولید غذا فراتر از یک سوپرمارکت توجه نمی کنیم. این مسئله یک نقص است زیرا توجه به این مراحل باعث می شود شما به صورت عمیق تری با جهان ارتباط برقرار کنید و  بیشتر و عمیق تر غذای خود را احساس کنید. زمانی که شما به این که چه کسانی در تولید غذایی که الان در بشقاب شما است فکر کنید احساس عمیق و مثبتی خواهید داشت. بهشیار بودن در مورد اجزا و مواد مختلف بشقاب شما باعث می شود نسبت به چیزی که می خورید احساس بهتری داشته باشید در نتیجه این احساس باعث بهشیار بودن شما و همچنین متمرکز کردن توجه شما به غذا است.
  3.  
  4. بهشیارانه غذا خوردن امروزه در جهان در کنار رژیم های تغذیه ایی، مصرف غذا های ارگانیک و همچنین ورزش های هوازی در حفظ و ارتقا سلامتی نقش مهمی را ایفا می کند.




rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی
وارد نمودن کد