کاهش وزن

دکتر علی مرادی 585 : تعداد بازدید

وزن بدن شما یکی از عوامل مهم پیشبینی کننده ی سلامت قلب و عروق  و احتمال ابتلا  به بیماری هایی مانند دیابت و... است.افرادی که از وزن بالا رنج میبرند به صورت معنی داری احتمال سکته ی قلبی آن ها از افرادی با وزن معمولی بالا تر است علت این مسئله این است که قلب نیاز به فعالیت بیشتری دارد از سمت دیگر افرادی که اضافه وزن دارند چربی بیشتری در رگ ها و دور قلب خواهند داشت که احتمال حمله ی قلبی را افزایش می دهد در واقع اضافه وزن از یک سبک زندگی ناسالم سرچشمه می گیرد که این مسئله به خودی خود باعث افزایش احتمال به بیماری های حاد است .

حال مسئله اساس این جاست که اضافه ی وزن ناشی از چند عامل می تواند باشد که همه ی آن ها از سبک زندگی ناسالم سرچشمه می گیرد ،دو عامل مهم کم تحرکی و رژیم غذایی ناسالم نقش اساسی را در اضافه وزن بازی می کنند.امروزه میبینیم که هر دهه رژیم های غذایی جدیدی وارد بازار می شوند رژیم غذایی پر پروتئین ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات ،گیاه خواری با هدف کاهش وزن ،تمام این رژیم های غذایی اثر مثبتی در کاهش وزن دارند، علاوه بر این رژیم های غذایی که افرادی که توانایی کنترل وعده های غذایی خود را دارند به سراغش می روند اما از سمت دیگر افرادی هستند که با شکست در رژیم گرفتن دچار ناامیدی شده اند و به دنبال راه کار های گران و پرهزینه چه از نظر جسمی و چه از نظر مالی رفته اند عمل های جراحی با هدف کاهش وزن مانند شنت گذاری ،کوچک کرد معده ،بالن گذاری ،ساکشن چربی و عمل های برداشت چربی از بدن همه و همه گوشه ای از این فعالیت هایی است که برای کاهش وزن صورت می گیرد که فقط بر جنبه ی ظاهری تاکید دارد و هیچگونه تاییدی بر بهبود سبک زندگی فرد ندارد در واقع بسیاری از جراحی ها و نسخه هایی که پزشکان برای بهبود و کاهش وزن می نویسند یک هدف کوتاه مدت دارد که شامل کاهش وزن در یک بازه ی زمانی اندک است و باز هم فرد با ادامه ی روند زندگی ناسالم اضافه وزن پیدا میکند و به بیماری های رایج در اضافه وزن دچار می شود.

 

رژیم های غذایی که پیوسته از سوی پزشکان نوشته می شود در بلند مدت ممکن است آسیب هایی برای فرد  داشته باشد از جمله می توان به اختلالات خلقی، مشکلات پوستی، ریزش مو، ضعف سیستم ایمنی بدن اما این مسئله همواره باید گوشه ی ذهن شما باشد که یکی از اهداف مهم و در واقع مهمترین هدف رژیم های غذایی سالم ارتقا سبک زندگی سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها است، که حداقل با عمل های جراحی هیچگاه بیمار و فرد مورد نظر به این هدف دست پیدا نخواهد کرد.

از دیگر راه های کاهش وزن ورزش کردن است که در واقع بهترین و پرسود ترین روش برای کاهش وزن به شمار می آید، برنامه ی 45 دقیقه پیاده روی در روز برای سلامت جسمی و رهایی از بیماری ها بسیار مهم است اما در افرادی که افزایش وزن داردند برنامه کاهش وزن فقط با تمرینات جسمی کار سختی به نظر می رسد اما باید دانست که ممکن است ولی برنامه ی مکمل رژیم سالم غذایی و تمرینات بدنی بهترین و کامل ترین برنامه برای کاهش وزن و ارتقا سلامت خانواده و کاهش بیماری احتمال ابتلا به بیماری ها است.

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد می دانیم در جامعه مدرن که الگوی افراد از سلبریتی ها سرچشمه می گیرد اضافه وزن ممکن است باعث آسیب های روانی مانند کاهش اعتماد به نفس و...شود اما مهمترین آسیبی که می تواند در سخت گیری های ناشی از مدلیزه شدن خودانگاره ی افراد به ویژه جنس موئنث در ساختار روانی آنها شکل بگیرد بی اشتهایی عصبی است که درگیری مداوم ذهنی فرد با وزن و رژیم های سخت و ورزش های طاقت فرسا است در حالی که وزن فرد از حالت نرمال هم کمتر است که باعث اختلالات جسمی مانند آمنوره (قطع قاعدگی)، مشکلات گوارشی و در نهایت به مرگ خواهد شد این بیماری در واقع با سخت گیری های والدین نسبت به کاهش وزن و استفاده از رژیم های غذایی بسیار طاقت فرسا و یک کمال گرایی افراطی در مورد اندام زیبا که به وسیله ی رسانه های عمومی جای باز میکند و در واقع  سبک زندگی سالم جای خود را به اندام زیبا می دهد.

 

باید دانست مسئله ایی که برای یک فرد در سلامت جسمی باید اهمیت  داشته باشد کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها در یک سو و از سوی دیگر ارتقا سلامت خود می باشد.




نقش روانشناسان در کنترل وزن

نقش روانشناسان در کنترل وزن


rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی
وارد نمودن کد