کد خبر: 1175
تاریخ انتشار: اسفند 15, 1399
گروه : افسردگی

مالیخولیا

مالیخولیا

مالیخولیا

در اصطلاح شناسی افسردگی بین دو سبک از افسردگی که برآمده از علت شناسی افسردگی است، روانپزشکان و محققین این حیطه بین دو نوع افسردگی درون زاد و برون زاد تمایز قائل می شوند. کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی  آن را افسرگی مالیخولیای در مقابل افسرگی بدون مالیخولیا می خواند، اقدامی است در جهت جدا کردن افسردگی مبتنی بر عوامل زیست شناختی از افسردگی مبتنی بر عوامل روانشناختی.

 ویژگی افسردگی مالیخولیایی عمدتا بی علاقگی به کلیه فعالیتها و عدم واکنش کلی به رویداد های خوشایند است. زنی که در مود زیر شرح وی را می خوانید از افسردگی مکرر توام با مالیخولیا رنج می برد:

 خانم والتز 44 ساله است و چهار فرزند بالغ دارد. آخرین افسردگی وی  همرا با دعوایی با دخترش شروع شد که قصد داشت به کالج برود.پس از این اتفاق خانم والتز از رفتن به مهمانی ها و گرد همایی های اجتماعی دیگر خودداری کرد، علاقه به نظافت خانه را از دست داد، حتی گپ زدن با شوهرش را کار شاقی می دانست، روی هیچ چیز نمی توانست تمرکز کند، کاهش شدید وزن داشت او تقریبا با غذایش بازی بازی می کرد. او هر روز صبح قبل از سحر از خواب بیدار می شد و به تاریکی زل می زد، او به فکر خودکشی است  احساس می کرد اگر  به زندگیش خاتمه دهد، فرزندان و همسر او و ضعیت بهتری خواهند داشت.

 

اختلالات روانی بحران

 

 

نشانه های افسردگی مالیخولیایی مانند سایر افسردگی ها در 4 طبقه تقسیم بندی می شود. شناختی، هیجانی، انگیزشی و جسمانی.

هیجانی: از دست دادن علاقه به هر گونه فعالیت؛ فقدان واکنش پذیری نسبت به رویداد های خوشایند

شناختی: بدبینی فراگیر، گناه فراگیر، حتی اگر محیط بهبود یابد تغییر نمی کند

انگیزشی: مشکل بیدار شدن از خواب در صبح، کندی روانی حرکتی

جسمانی: بی اشتهایی؛ کاهش وزن؛ صبح زود بیدار شدن

واژه ی درون زاد به معنی ایجاد شده از درون بدن است، و برون زاد یعنی ایجاد شدن از بیرون بدن. معنی ضمنی این اصطلاحات این است که افسردگی برون زاد توسط عوامل استرس زای زندگی ایجاد می شود، در حالی که از شرایط زیستی آشفته به وجود می آید.

برای این دو نوع افسردگی دو دسته نشانه های بسیار معتبر یافت شده اند. معلوم شده است آنهایی که افسردگی درون زاد تشخیص داده شده اند، به کندی روانی حرکتی، نشانه های شدید تری،  عدم واکنش به تغییرات محیطی در مدت افسردگی، بی علاقگی به زندگی، و نشانه های بدنی مبتلا هستند. آنهایی که به افسردگی برون زاد دچار هستند، تعداد کمتری از این ویژگی ها را تجربه می کنند. علاوه بر این صبح زود بیدار شدن، گناه، رفتار خودکشی، بیشتر با افسردگی درون زاد مرتبط هستند تا افسردگی برون زاد.

منابع معتبر تاکید میکنند برای  تشخیص این تمایز بین افسردگی مالیخولیای و غیر مالیخولیایی بر نشانه هایی مثل صبح زود بیدار شدن، کندی روانی حرکتی، بی حسی که هنگام صبح شدید تر می شود و کاهش وزن در واقع اهمیت این تمایز به این دلیل است که تلویحات درمانی بین این دو شخیص وجود دارد. افسردگی مالیخولیایی ممکن است به روان درمانی همراه با دارو درمانی بهتر پاسخ بدهند و افسرگی بدون مالیخولیا به رواندرمانی تنها پاسخ بهتری بدهند.

 البته منتقدین ابراز این تمایز با تحقیقاتی که انجان داده اند در عمل معلوم شده است که افسردگی های درون زاد رویداد های ایجاد کننده ی کمتری  از افسردگی های برون زاد ندارند. از این مسئله گذشته، تمایز بین افسردگی های درون زاد و برون زاد با یافته های بدست آمده از بررسی خانواگی افسردگی مورد تردید قرار گرفته است. این مسئله همچنین  در درمان های  این تمایز هم مورد بررسی قرار گرفته اند و نتیجه ی درمان ها متفاوت به نظر می رسید به همین دلیل باید روند درمان ها با احتیاط  اعمال شود.

 سرانجام اینکه، احتمال زیادی نیز وجود دارد که  تمایز بین افسردگی خفیف و شدید بتواند مبنای مالیخولیا باشد، به طوری که افسردگی های مالیخولیایی صرفا شدید تر اند. این بدان معنی است که فقط یک نوع افسردگی یک قطبی وجود دارد فقط از نظر شدت بسیار متفاوت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =