کد خبر: 1384
تاریخ انتشار: اسفند 16, 1399
گروه : کاهش وزن

چرخه ی کالری

چرخه ی کالری

چرخه ی کالری

همه ی ما در طول روز غذاهای مختلفی را مصرف می کنیم، هر غذا به میزان مشخصی کالری را وارد بدن ما می کند، این کالری ها به صورت عمده در سه حالت پروتئین، چربی و کربوهیدرات وارد بدن می شود. نیاز مصرفی انسان به کالری دارای دو بخش است، یک بخش ثابت و یک بخش متغیر فردی، بخش ثابت مصرف کالری عدد ثابتی است که بر اساس وضعیت متابولیسمی انسان تخمین زده می شود، اما بخش دوم بستگی به خود فرد دارد که در روز چقدر فعالیت می کند و متابولیسم بدن او چگونه است.

برای مثال فردی که دونده است از یک کارمند که هر روز با ماشین شخصی خود به سر کار می رود نیاز به مصرف بیشتری کالری دارد. اگر این دو فرد به میزان یکسان کالری دریافت کنند ممکن است باعث چاقی فرد کم فعالیت تر شود ولی از طرف دیگر باید دانست که رژیم غذایی که ما در جامعه ی امروزه با آن روبرو هستیم به طور کلی میزان زیادی کالری را دارد می باشد که این میزان بیشتر از نیاز بدن و مغز ما می باشد به همین علت است با رژیم غذایی غالب حاضر اکثر افراد به تناسب اندام استاندارد خود نمی رسند.

مکانیزم های بدن انسان با توجه به ریشه ی تکاملی خود دارای ساختاری ذخیره ایی می باشد.در گذشته های دور اجداد ما که پیوسته در معرض کمبود غذا بوده اند برای ادامه ی بقا و حفظ حیات خود متحمل تغییراتی در ساختار بدن خود شدند وآن مکانیزم هایی است که در اجداد ما برای سازگاری با محیط به وجود آمده است . این مکانیزم ها به طور کلی به به گونه ایی عمل می کنند که هویتا توان بقا و سازگاری انسان را افزایش دهند. حال به موضوع کالری و تغذیه بر میگردیم تصور کنید که اجدادما در شرایطی زندگی می کردند که تهیه ی غذا و آذوقه مهمترین وظیفه ی آن ها بوده است و چون این آذوقه همیشه در دسترس آن ها نبوده است بدن انسان مکانیزم ذخیره کردن و پرخوری دوره ای را برای آن ها به ارمغان آورد، به این صورت که زمانی که غذا به دست می آمد افراد با غذا خوردن و مصرف کالری به میزان زیادی در بدن خود، خود را برای نبود غذا آماده می کردند. غذای بیشتر ابتدا در کبد ذخیره می شد و پس از آن باعث شکل گیری بافت چربی در بدن انسان می شد که در بلند مدت این مکانیزم تکاملی عظیم در چرخه ای کمبود غذا از این منابع استفاده می کرد مواد ذخیره شده در کبد به به قند تبدیل می شد و فرد را از مرگ نجات می داد و میزان بقا فرد را برای دوره های بی غذایی و کمبود غذا تامین می کرد.

حال این مکانیزم بزرگ سازشی از اجداد ما برای ما به ارث رسیده است همانگونه که می دانیم مکانیزم های تکاملی که امروزه در بدن انسان وجود دارد ممکن است توان سازشی بالایی رای ما داشت باشد اما باید دانست که این مکانیزم های سازشی در طول تکامل به وجود آمده است و به همین ترتیب برای جایگزینی یک مکانیزم سازشی دیگر سال ها زمان نیاز است تا تکامل این دگرگونی ساختاری را انجام دهد.

حال چاره ی ما چیست؟

امروزه تمام شرکت ها و رستوران های زنجیره ایی از این مکانیزم سازشی جهت ایجاد نیاز و مایل کردن مردم به خوردن غذا های ناسالم و… استفاده می کنند، تبلیغات در جهان امروزه از این ساختار بقا و تولید مثل برای تبلیغ و مجبور کردن افراد برای مصرف یک ماده و یا خرید یک کالا استفاد می کنند،افراد مدرن باید با آگاهی از میزان نیاز کالری مصرفی خود و انجام فعالیت هایی که باعث مصرف کالری می شوند بین ورود و سوخت کالری یک تعادلی ایجاد کنند تا به وسیله ی این روند مانع از اضافه وزن و تراکم چربی و مواد قندی در کبد و سایر بخش های بدن بشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − نه =