کد خبر: 1417
تاریخ انتشار: اسفند 16, 1399
گروه : کاهش وزن

نقش روانشناسان در کنترل وزن

نقش روانشناسان در کنترل وزن

نقش روانشناسان در کنترل وزن

یکی از مشکلات رایج در بین مردم ناتوانی آنها در کنترل وزنشان است. بر اساس گزارش مرکز کترل و پیشگیری بیماری ها حدود 33% از مردم امریکا دچار اضافه وزن هستند. این اضافه وزن در کودکان به آمار بالاتری می رسد. اما همه ی ما می دانیم که با کم غذا خوردن و ورزش کردن می توانیم وزن خود را کم کنیم یعنی با تنظیم ورودی و خروجی کالری به وزن دلخواه خود می رسیم، اما این کاهش وزن یک بعد مهم دیگری دارد که کنترل وزن است، بسیاری از افراد پس از آن که با ورزش و کاهش کالری مصرفی خود وزن خود را به میزان دلخواه خود می رسانند، پس از مدتی به دلیل نداشتن برنامه ایی مشخص برای کنترل وزن دوباره به حالت سابق بر میگردند. این کاهش و اضافه شدن وزن علاوه بر پیامد های روانی که برای افراد دارد. باعث نابسامانی های جسمی خواهد شد.

برخی از روانشناسان امروزه به صورت گسترده به افراد کمک می کنند تا با تغیر رفتار های خود و سبک زندگی خود بتوانند وزن خود را کنترل کنند. روانشناسان معتقدند علت بیماری هایی که قابل پیشگیری هستند مسائل رفتاری و سبک زندگی پرخطری است که افراد انتخاب می کنند که می توان با آگاهی دادن به آن ها و تلاش برای تغییر رفتار های افراد از این بیماری ها پیشگیری کرد. برخی از بیماری های رایج در جهان مثل سرطان ریه، دیابت و… ناشی از رفتار های پرخطر و سبک زندگی ناسالم است که به  راحتی می توان از این بیماری ها پیشگیری کرد.

 

کاهش وزن تناسب اندام تندرستی سبک زندگی زندگی سالم

 

 

روانشناسان برای کمک به افراد در راه کنترل وزن و بهبود وضعیت زندگی از جلسات فردی وگروهی و خانواده درمانی استفاده می کنند. تغییر سبک زندگی و تغییر رفتار هایی که موجب به ناسالم بودن فرد می شود در یک شبکه ارتباطی و آموزش های محیطی نهفته است به همین دلیل بهترین روش برای کنترل وزن در افراد آموزش هایی است که در آن خانواده و خود شخص درگیر باشد.

پس از دیدار اولی که فرد با روانشناس دارد، روانشناس به یک تصویری در مورد بیمار دست پیدا می کند و بر اساس این تصویر نیاز و مشکلاتی که فرد در مسیر کنترل وزن باید آن را طی کند شناسایی می کند. بعد از جلسه ی اول روانشناس و بیمار با هم یک برنامه ایی را تنظیم می کنند تا از طریق دنبال کردن آن فرد با تغییر رفتار و سبک زندگی خود به مدیریت وزن خود دست یابد.

برنامه ای که روانشناس برای هر فرد می ریزد با توجه به صفات فردی او کاملا متفاوت است. ولی عموما این برنامه شامل آموزش خود مشاهده گری، تغییر عقاید قدیمی، ایجاد مهارت های کنترل کردن جدید و تغییر در محیط خانه و محل کار در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر. روانشناسان تلاش می کنند تا فرد را از نتایج تغییر رفتار های پرخطر به سمت رفتار های سالم آگاه کنند، و همچنین آنان را نسبت به توانایی خود برای تغییر آگاه کنند. روانشناسان در هر برخورد بر روی یکی از توانایی ها تمرکز  می کنند مثلا ممکن است بر روی عادت غذا خوردن تمرکز کنند و در این صورت تلاش می کنند اطلاعات زیادی در این مورد جمع کنند، اطلاعاتی همچون این که در چه شرایطی بیشتر غذا می خورد، محیط اطراف فرد در حین غذا خوردن چگونه است، نوع غذا و وعده های غذایی که میل می کند چگونه است و تمام فاکتور های مهمی که ممکن است غذا خوردن و رفتار تغذیه ایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد را پیدا می کند و در صورت نیاز ان ها را تغییر می دهد.

به طور خلاصه رفتار هایی که روانشناس برای آن ها برنامه ریزی می کند و تلاش می کند از طریق آن ها فرد را در کنترل وزن خود توانمند سازد شامل؛

مشاهده کردن رفتار خود، خود تنظیمی وعده های غذایی، غذا خوردن ذهن اگاهانه، فهمیدن و درک کردن مسائلی که در ارتباط با غذا خوردن هستند، شناسایی هیجان ها، کنترل رفتار ها و افکار ناسالم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =