کد خبر: 671
تاریخ انتشار: اسفند 12, 1399
گروه : اضطراب

اختلال استرس پس از حادثه(PTSD)

اختلال استرس پس از حادثه(PTSD)

اختلال استرس پس از حادثه

در زندگی تمام افراد وقایع ناگواری وجود دارد که این این وقایع پیامد های برای سلامت و بهداشت روانی و زیستی فرد دارد. برخی از این وقایع که جان انسان را در معرض خطر قرار می دهد، پیامد های بسیار ناگوار بلند مدت به همراه دارد اختلال اضطراب پس از حادثه در مطالب قبلی  توضیح داده شد یکی از از این پیامد ها می باشد.

استرس پس از سانحه چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان اختلال اضطراب پس از سانحه تلاش برای برطرف کردن علائم به جا مانده از آن حاثه در سطح روان فرد و همچنین بهبود روابط اجتماعی و بازگرداندن فرد به سطح پیش از واقعه می باشد.

رواندرمانی :

اکثر درمان های مورد استفاده  در در مان اختلال استرس پس از سانحه با تمرکز کردن بر خود حادثه در تلاش برای بهبود و درمان فرد هستند ،شما نمی توانید آنچه را که اتفاق افتاده است فراموش کنید اما می توانید نگرش خود را نسبت به آن حادثه و همچنینی جهان بینیکه به خاطر آن حادثه به وجود آمده است را تغییر دهید.

شما باید قادر باشید که حادثه را  تا آنجایی که ممکن است بدون اینکه دچار وحشت و اضطراب شوید به پردازش کنید. این درمان ها به شما کمک می کند تا حوادث ناگواری که داشته اید را به زبان آورید.

از طریق یادآوری حادثه، غلبه کردن بر آن و برخورد معقول با آن، ذهنتان می تواند کار طبیعی اش را که شامل زدودن خاطرات گذشته و پرداختن به کارهای دیگر است را انجام دهد. این درمان با تاکید بر این نظریه است که فرد دارای این اختلال در پردازش اطلالعات مربوطه ناتوان هستند  و علت این اختلال ناتوانی در پردازش اطلالعات ناشی از واقعه است.

اگر شما بتوانید دوباره احساس امنیت داشته باشید و احساساتتان را کنترل کنید، شما احتیاج زیادی به دوری گزیدن از آن خاطرات ناگوار را ندارید. در واقع، شما می توانید دوباره خاطرات گذشته خود را به کنترل در آورید و بنابراین می توانید در رابطه با آنها تنها وقتی فکر کنید که شما می خواهید، نه آنکه آنها به صورت خود به خود به ذهنتان هجوم آورید.

درمان شناختی – رفتاری:

که شامل بررسی و تشخیص و تغییر الگوهای فکری و ادراکی است که باعث احساسات ناگوار و رنج آور می شود، است. درمان شناختی رفتاری راهی است که به شما کمک می کند تا به گونه دیگری درباره خاطرات نا مطلوبتان فکر کنید. بنابراین آنها کمتر استرس زا میشوند و بیشتر قابل کنترل می گردند. معمولاً، این نوع درمان شامل چند جلسه آرامش بخشی  هم میباشد. ضمنا حساسیت زدایی منظم و تکنیک بازپردازش حرکت چشم بسیار موثر اعلام شده است. این درمان جز مهمترین و نوین ترین درمان اختلال استرس پس از سانحه است.

درمان مواجهه سازی:

 نوعی درمان شناختی – رفتاری است که فرد در آن تجارب فاجعه آمیز را مجددا برای خود یادآوری می‌کند و یا اینکه در معرض موضوعات یا موقعیت‌هایی که باعث اضطراب می‌شود، قرار می‌گیرید. این امر طی روندی کنترل شده و در محیطی ایمن انجام می‌گیرید .

درمان مواجهه‌سازی، فرد را در مواجه شدن با ترس‌هایش کمک می‌کند و به تدریج باعث می‌شود در شرایطی که سابقا ترس آور و اضطراب زا بوده، احساس راحتی کند. این موضوع در درمان PTSD بسیار موفقیت آمیز بوده است.

درمان روانکاوی: که بر روی تعارضات هیجانی مربوط به حادثه فاجعه آمیز و درمان آنها متمرکز است.

خانواده درمانی:

ممکن است به خاطر اینکه رفتار فرد می‌تواند بر روی سایر اعضای خانواده نیز تاثیر بگذارد مورد استفاده قرار گیرد.

گروه درمانی:

 ممکن است به این خاطر که به فرد اجازه می دهد که در افکار، ترس‌ها، و احساسات افراد دیگری که حوادث فاجعه باری را تجربه کرده اند مشارکت نماید، مفید باشد.

پردازش مجدد و حساسیت زدایی با حرکات چشم  (EMDR):

یک فرم پیچیده از روان درمانی است که ابتدا جهت کاهش درماندگی همراه با خاطرات فاجعه بار طراحی شده بود اما هم اینک در درمان فوبی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش آگهی PTSD چگونه است؟

روند بهبود PTSD یک روند تدریجی و ادامه‌داراست. نشانه‌های PTSD به ندرت به طور کامل ناپدید می‌شوند، اما درمان می‌تواند آسیب دیدگان را برای مقابله‌های موثرتری در زندگی یاری نماید. درمان می‌تواند نشانه‌های PTSD را ضعیف‌تر و محدودتر کند و توانایی فرد، برای مدیریت احساسات مربوط به واقعه فاجعه بار را افزایش دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 13 =