کد خبر: 1306
تاریخ انتشار: اسفند 15, 1399
گروه : ذهن آگاهی

ذهن آگاهی و بهبود درد

ذهن آگاهی و بهبود درد

ذهن آگاهی و بهبود درد

یکی از بیشترین کاربرد های ذهن آگاهی در جهان کمک به کاهش رنج ناشی از بیماری های مزمن می باشد. بیماری هایی مثل سردرهای عصبی، میگرن، کمر درد، مشکلات معده ایی و روده ایی، زخم های معده، دردهای ناشی از روماتیسم و همچنین کمک به کاهش آسیب های بیماری های صعب العلاج مانند سرطان ها و.. می باشد. ذهن آگاهی در واقع هیچ صحبتی از درمان به میاk نمی آورد و ادعای درمان ندارد، درواقع می گوید فردی که از این بیماری ها رنج می برد پس از تلاش برای درمان و در کنار درمان های پزشکی یا هر نوع درمانی با استفاده از دوره ها و تمرین های ذهن آگاهی ( مایندفولنس) می تواند به سازش بیشتری در طول درمان بیماری با درد ناشی از درمان و خود اختلال داشته باشد. همانطور که می دانیم رنجی که فرد در طی درمان برخی از بیماری ها می کشد بسیار زیاد است. برای مثال جلسات شیمی درمانی در درمان سرطان به شدت باعث آزرده خاطر شدن فرد می شود. ذهن آگاهی به شما کمک می کند به جای این نارضایتی و تلاش در فرار از رنج ناشی از بیماری های مزمن لحظه ایی به آن ها نگاه کنید برای مثال در تمرین ای رسمی ذهن آگاهی زمانی که فردی در حین تمرین دچار درد های قدیمی خود می شود، تاکید می شود که به سمت درد بروید و نسبت به آن آگاه باشد. در واقع از آن جایی که درد های مزمن مانند سردر های میگرنی قابلیت درمان کامل ندارند و این درد همیشه همراه با بیمار می ماند، تمرین ها و راهکارهای ذهن آگاهی به فرد  می آموزد به جای تفکرات بیهوده در مورد درد که باعث تشدید درد می شود به این فکر کند که درد را احساس کند.

 

ذهن آگاهی و بهبود درد

 

 نتایج تحقیقات اثبات کرده است که میزان شکایت های جسمانی افرادی که از تمرینات رسمی و غیر رسمی بهشیاری استفاده می کنند به میزان قابل توجهی( به میزان معنی داری) کاهش یافته است.

در زیر توجه شما را به برخی از نتایج تحقیقات انجام شده در حیطه ی ذهن آگاهی و کاهش درد جلب می کنیم :

در دو تحقیق به بررسی تاثیر تمرین های تنفسی ذهن آگاهانه بر روی درد های مزمن صورت گرفته است نتایج بسیار قابل توجهی یافت شده است:

در تحقیق اول که بر روی دوگروه انجام شد، یک گروه تحت مداخلات تمرینی توجه بر تنفس بر اساس تمرین های ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه دوم که گروه کنترل بودن مداخله ایی را دریافت نکردند. نتایج گواه این مسئله بود که  که در گروهی مداخلات تمرینی را دریافت کرده بودن تغییرات مثبتی در کاهش  درد ایجاد شده بود. همچنین میزان شکایات درد، و همچنین علائم افسردگی به صورت معنی داری در این گروه کاهش یافته بود اما در گروه کنترل تغیری روی نداده بود. همچنین در تحقیق بعدی بر روی همین آزمدنی های سایر تمرین های ذهن آگاهی انجام شد و نتایج نشان داد در گروهی که مداخلات صورت گرفته است توجه آگاهانه به میزان بالایی افزایش یافته است اما در گروه کنترل تغیری مشاهده نشده است .( مداخله در کاهش درد های مزمن بر اساس برنامه های تنفسی گرفته شد از تمرین های ذهن آگاهانه 2009).

در تحقیق که در سال 2009 بر روی 104 آزمودنی که به خاطر درد های مزمن به کلینیکی در استرالیا مراجع کرده بودند انجام گرفت. شاخص های درد های مزم، تاثیرات روانی درد هاف برداشت های منفی از درد های خود، اختلال درد مزمن و ناتوانی های جسمی از طریق خود گزارش گری مورد بررسی قرار گرفت، همچنین میزان خود آگاهی و ذهن آگاهی آن ها از طریق دو پرسشنامه سنجش ذهن آگاهی مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان داد که میزان ذهن آگاهی افراد رابطه ی معکوسی با میزان گذارشات آن ها از درد و ناکارامدی های جسمی داشت. به این معنی که هر چه ذهن آگاهی این افراد پایین تر بود میزان خودگذارشی در مورد درد های مزمن بیشتر بود. همچنین نتایج تحلیلات آماری نشان داد بهشیاری می تواند به عنوان یک متغیر میانجی یا تعدیل کنند نقش اساس را در شکایات جسمانی و گزارش درد داشته باشد، به زبان ساده تر فردی که دچار میگرن است اگر میگرن را عامل اصلی در نظر بگیریم این مسئله که فرد چقدر از این میگرن رنج ببرد و چه مقدار از این درد شکایت کند بستگی به میزان ذهن آگاهی فرد دارد.

باید توجه کرد که این نتایج تحقیق به معنی انکار کردن میزان درد نیست، بلکه پذیرش فرد در اینجا مطرح است و این که فرد تا چه ااندازه از این میزان درد شکایت کند، همانگونه که دیده اید بسیاری از افراد با این که درد مشابهی را تجربه می کنند ولی میزان شکایت آن ها متفاوت است این همان چیزی است که تمرین های ذهن آگاهی بر آن تاکید دارند یعنی پذیرش و آگاهی از احساسات در کمک به کاهش رنج ناشی از بیماری های مزمن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هشت =