کد خبر: 1181
تاریخ انتشار: اسفند 15, 1399

نوسانات خلقی

نوسانات خلقی

نوسانات خلقی

نوسانات خلقی به تمامی تغییرات ایجاد شده در خلق افراد اطلاق می شود که می تواند به چند حالت خود را بروز دهد که شامل پایین آمدن خلق ، بالا رفتن خلق و یا سیکل های دوره ایی از هر دو باشد، این تغییرات تحت شرایطی که تحت تاثیر عوامل مشخص بیرونی باشد و یا به صورت ناگهانی ایجاد شود عادی است اما خط برش مهم برای نگرانی در مورد این نوسانات عمق، مدت زمان درگیری و تعداد دفعات رخ دادن است.

1- عمق :

منظور از عمق میزان شدت و درونی بودن این نوسانات است ، شدت به این صورت بررسی می شود که اگر فردی به صورت ناگهانی دچار افت خلق یا بالا رفتن خلق است تا چه حد عملکرد عادی خود را دارد اگر افت خلق باعث شود که فرد نتواند فعالیت های خود را انجام دهد یا برای مثال بعد از بیدار شدن توان و اراده ی بیرون آمدن از تخت را نداشته باشد این مسئله بیانگر شدید بود نوسانات خلقی است. مسئله ی دیگری که باید به آن توجه کرد این عنصر است که این نوسانات خلقی ناشی از رویداد خاص بیرونی است یا خیر، فردی که به صورت ناگهانی بدون تاثیر از رویداد خارجی دچار گرفتگی و افت خلق می شود در واقع این افت خلق درونی است اما زمانی که یک رویداد بیرونی مثل اخراج از کار یا استرس های محیطی باعث این اتفاق می شود این نوسانات خلقی به اصطلاح بیرونی و ناشی از محیط خارجی است.

2- طول دوره:

بسیار حائز اهمیت است که درگیری فرد با نوسانات خلقی چقدر به طول می انجامد، برای همه ما این تجربه وجود دارد که یک روز صبح از خواب بیدار شویم و دچار پایین آمدن سطخ خلق شده باشیم این حالت اگر تحت تاثیر عوامل بیرونی یا یک علت خاص نباشد عموما تا ظهر یا تا بهنگام عصر برطرف می شود و همچنین در حالت بالا رفتن خلق این روند تکرار می شود مسئله ایی که بسیار مهم است این است که طول این افت خلق بیش از دو هفته نشود و همچنین در مورد افزایش خلق و تحریک پذیری به بیش از 4  روز ادامه نیابد اگر این افت خلق به بیش از دو هفته و حتی یک هفته برسد می تواند از علائم خلق افسرده به شمار آید. مسئله بسیار مهم این است که باید توجه کرد این افت خلق ناشی از یک عمل بیرونی نباشد برای مثال اگر فردی تحت تاثیر دعوا با همسر یا همکار خود دچار افت خلق با شدت کمتری شود این افت تا زمان حل شدن عامل بیرونی ادامه پیدا خواهد کرد.

3- تکرر نوسانات

نوسانات خلق تا حد بسیار زیادی در انسان رایج است و همه ی ما سه الی چهار بار در سال و حتی بیشتر این نوسانات را به صورت کوتاه مدت برای مثال یک نصف روز تجربه می کنیم، اما  اگر ابن نوسانات به صورت مکرر برای مثال ماهی 5 الی 6 بار اتفاق بی افتد نشانگر علائم آسیب شناسی مهم است. این نوسانات به جند شکل بروز می دهد، تغییر از حالت عادی به افسردگی و بازگشت به حالت عادی، تغییر از حالت افسردگی به دوره ها ی بیش برانگیختگی یا شیدایی، تغییر از حالت عادی به حالت شیدایی و بازگشت به حالت عادی، دوره های طولانی مدت خلق افسرده. این شرایط اگر به صورت مکرر در فردی رخ دهد و سایر شرایط را داشته باشد می تواند به عنوان یک اختلال مهم روانی شناسایی شود. نکته حائز اهمیت این است که افسردگی طولانی مدت و افت خلق دراز مدت حتی اگر با این نوسانات همراه نباشد می تواند نشانگان یک آسیب را بیان کند.

تمام مطالب بالا شروطی هستند که با برخورد به آنها افراد باید برای مراقبت و پیشگیری از آسیب های روانی و هزینه های ثانویه خود را در معرض غربال قرار دهند.نشانه های آسیب های روانی در ابتدا ممکن است بسیار عادی به نظر برسد اما این نشانگان برای متخصصین این رشته بسیار مهم است از این سو با دیدن علائم خاص که احساس کردید به زندگی و روابط شما آسیب می رساند با یک مشاور ارتباط برقرار کنید. و نکته اخر این که در بررسی علائم هیچگاه درگیر خود تشخیصی و برچسب زدن به خود و اطرافیانتان نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =