کد خبر: 1314
تاریخ انتشار: اسفند 15, 1399
گروه : ذهن آگاهی

ذهن آگاهی و بیماری قلبی

ذهن آگاهی و بیماری قلبی

ذهن آگاهی و بیماری قلبی

ذهن آگاهی و مراقبه امروزه در جهان سروصدای زیادی ایجاد کرده است، اما سوال اساسی این است که چگونه مراقبه و تن آرامی باعث بهبود ابعاد مختلف و ارتقا سلامتی افراد می شود؟

یکی از حیطه هایی که به طور روز افزون استفاده از ذهن آگاهی در آن افزایش می یابد مراکز درمانی و بیمارستان های تخصصی قلبی است. همچنین امروزه پزشکان قلب از تمرین های ذهن آگاهی در کنار یک سبک زندگی سالم برای پیشگیری از بیماری های قلبی یاد می کنند، در کنار رفتار هایی که موجب اختلالات قلبی می شود برخی شرایط محیطی مثل تحمل استرس زیاد باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می شود. استرس علاوه بر تاثیری که بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارد، بر روی رگ های خون رسان قلب و همچنین جداره های قلب تاثیر دارد تحقیقات نشان داده است که افرادی که تحت استرس هستند از عضلات سفت تری در قلب برخوردارند که این مسئله کار پمپاژ قلب را دشوار می کند و در نتیجه فرد به بیماری نارسایی قلبی دچار می شود. از آنجایی که بیماری های قلبی عموما تحت تاثیر فشار های زیستی و روانی ایجاد می شود ذهن آگاهی می تواند نقش بسیار بزرگی در پیشگیری از بیماری های قلبی داشته باشد. همچنین امروزه برای افزایش موفقیت عمل های جراحی سنگین مثل عمل قلب باز از تمرینات ذهن آگاهی قبل از عمل استفاده می شود و همچنین برای سرعت بخشیدن به ریکاوری بعد از عمل  از این فنون استفاده می شود.

 

ذهن آگاهی و بیماری قلبی

 

 

در تحقیقی که بر روی 201 بیمار مبتلا به گرفتگی رگ های قلب انجام شد،به هر بیمار به مدت 15 دقیقه یک تمرین روزانه ذهن آگاهی دادند، نتایج نشان داد که میزان مرگ و حمله ی مجدد قلبی در این افراد به میزاند 41 درصد کاهش یافت، این درصد از کاهش در ارتباط با کاهش فشار خون و سطح استرسی است که فرد تحمل میکند، این تحقیق پیشنهاد کرد که استفاده از این تمرینات می تواند یک پیشگیری ثانویه – جلوگیری از حمله های قلبی بعدی – در مراکز درمانی به صورت حرفه ایی استفاده شود.

افرادی که از فنون مراقبه استفاده می کنند، میزان استرس کمتر و احساس تعادل بیشتری را گزارش کرده اند، در تحقیقی که دانشگاه استنفورد بینه انجام شد نشان داد که دوره های 8 هفته ایی تمرینات ذهن آگاهانه به طور معنی داری باعث افزایش فعالیت در بخشی از کرتکس می شوند که مسئولیت تنظیم بهتر احساسات و کاهش استرس را بر عهده دارد.

21 نفر بیمار قلبی کنترل شده تحت تمرین های ذهن آگتهی مثل تنفس، تمرکز  بر توجه ، و تن آرامی قرا گرفتند   نتایج این مطالعات نشان داد که این افراد بعد از این تمرینات وارد دوره ی بعدی درمانی خود شده اند بهبودی بسیار بیشتری داشته اند و به صورت معنی داری نسبت به گروه کنترل احتمال بازگشت بیماری در آن ها کاهش یافت.

این تمرینات در هر دوحالت پیشگیری از بیماری قلبی و همچنین زندگی با یک بیماری قلبی بسیار حائز اهمیت است، زندگی کردن با یک شرایط خاص سلامتی مثل بیماری قلبی، خود سرشار از استرس است. به همین دلیل انجام تمریناتی که باعث می شود افراد استرس خود را تحت کنترل درآرند در افرادی که از یک شرایط خاص قلبی برخوردارند بسیار ضروری است. شواهدی در دست است که نشان می دهد استرس باعث ایجاد بیماری های مزمن قلبی می شود اما اگر شما یک شرایط خاص قلبی دارید و به یک  بیماری دچار شده اید اگر تحت استرس باشید ممکن است دچار حمله ی قلبی بشوید. به همین دلیل امروزه  تمرینات ذهن آگاهی به عنوان یک رفتار و درمان حمایتی در مراکزی که با بیماری های جسمی سرکار دارند که نتیجه استرس است یا خود بیماری باعث افزایش استرس می شود به صورت فراگیر استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + چهار =