کد خبر: 739
تاریخ انتشار: اسفند 12, 1399
گروه : ذهن آگاهی

ذهن آگاهی به عنوان پادزهر

ذهن آگاهی به عنوان پادزهر

ذهن آگاهی به عنوان پادزهر

توجه آگاهی یکی از این اقدامات است که در طول هزاران سال تکامل فرهنگی، به عنوان پادزهری برای عادات طبیعی دل ها و ذهن ها، که زندگی را بیش از حد مشکل می کنند، تکامل یافته است،بهشیاری نگرشی به تجربه یا روش خاصی برای زندگی، و نویدی برای رنج کمتر و زندگی پر معنا و غنی تر است.این نگرش به وسیله ی هماهنگ شدن با تجربه ی لحظه به لحظه و آگاهی از عملکرد ذهن در ایجاد اضطراب غیر ضروری، حاصل می شود.

آن زمان که ذهن ما نگران تمام شدن  غذا یا تهاجم دیگران است، تمرین توجه آگاهی ما را به لحظه ی امن حال بازمی گرداند. وقتی زن، شوهر یا خانه ی همسایه مایه ی حسادت ما می شود، بهشیاری به ما کمک می کند تا متوجه بشویم این ها فقط موقعیت های قرار دادی است، و اینکه هیچ موقعیتی دائمی نیست. آن زمان که ذهن از سرما یا گرما شکایت می کند، توجه آگاهی به ما یادآور می شود که این شکایت کردن است که موجب رنج ما می شود، نه خود سرما و گرما.حتی وقتی با بیماری یا مرگ عزیزان و خودمان مواجه می شویم، بهشیاری کمک می کند تا رسم طبیعت را درک کنیم و آن را بپذیریم. بهشیاری به ما کمک می کند ببینیم چگونه برای  خود پریشانی می آفرینیم و به ما می آموزد چگونه عادت های ذهنی دردناک را رها کرده و عادت های ذهنی مفید را جایگزین کنیم.

فرهنگ های مختلف روش های خاصی برای ترویج بهشیاری داشته اند، که بسته به دیگاه فلسفی یا مذهبی آن ها متفاوت بوده است. با توجه به تمام تفاوت ها همه ی آن ها تمریناتی برای کنار آمدن با مشکلات روانشناختی  است؛ مشکلاتی شبیه آنچه امروز با آن روبرو هستیم. در شرق بهشیاری در آیین هندو، بودیسم، تائویسم و سابر سنت ها جزئی از تمرین های یوگا و مراقبه است تا ذهن را از عادت های ناسالم رهایی بخشد. در غرب عنصری است که در بسیاری ازمناسک یهود، اسلام و بومیان آمریکایی به منظور رشد معنوی گنجانده شده است. ورزشکاران و هنرمندان غیر مذهبی هم برخی از تمرین های بهشیاری انجام می دهند تا بتوانند ذهن خود را پاک کرده و توانایی خود را ارتقا دهند.

نتایج تحقیقات و فعالیت های دانشمندان و دست اندرکاران سلامت روان در یک دهه ی گذشته نشان داده تمرین سنتی و همچنین شکل های مدرن تمرینات بهشیاری، نوید بزرگی برای تسکین هر نوع رنج روانشناختی است؛ از نگرانی های روزمره، نارضایتی و عادت های روان رنجور گرفته تا اختلالات شدید روانی مانند؛ افسردگی، سومصرف مواد و مسائل وابسته به آن. این تمرین ها حتی برای ارتقا روابط بین فردی مانند روابط عاشقانه، خانواده و … و همچنین  ارتقا احساس خوشبختی مهم است. با پیشرفت تحقیقات و فعالیت بالینی صحت تعالیم فرهنگ های باستانی بیشتر و بیشتر تایید می شود.بهشیاری ما را به دلایل پریشانیمان آگاه کرده و روشی موثر برای تسکین آن پیشنهاد می کند. خوشبختانه تمرین های بهشیاری تمریناتی است که همه می توانند از آن استفاده کنند. باز هم باعث خوشحالی است که روشی برای بهشیار شدن بدون صرف زمان طولانی وجود دارد. و شما می توانید در حین این که در حال انجام فعالیت های روزانه ی خود از قبیل راه رفتن،رانندگی کردن، شستن ضرف و … هستید، بهشیار بودن را در خود پرورش دهید. اما اگر بتوانید زمانی منظمی را برای تمرینات بهشیاری اختصاص دهید احساس فشار کمتری کر ده و قادر خواهید بود وظایف تان را بهتر انجام دهید، زیرا ذهنتان شفاف تر شده و بدنتان با استرس کمتری مواجه می شوید.

فکر کردن مداوم و تلاش برای رسیدن به حداکثر لذت و حداقل درد، بیشتر غنای بلقوه ی زندگی مان در صافی جا می ماند. ما به سمت چیزهایی که دوست داریم جذب می شویم، تلاش می کنیم از چیز هایی که دوست نداریم اجتناب کنیم، و چیزهایی که احساس قوی دوست داشتن یا دوست نداشتن به ما می دهد نادیده بگیریم ، این تعقیب بی پایان اهداف، آگاهی از غنای جهان را مشکل و از دست  دادن اطلاعات مهم را آسان می سازد. ذهن آگاهی( مایندفولنس ) باعث می شود فرد با هر دو وجه زندگی خود مورد علاقه بودن و نبودن سازش پیدا کند و از این طریق طعم واقعی زندگی و احساسات ابعاد مختلف زندگی را درک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =