کد خبر: 1161
تاریخ انتشار: اسفند 15, 1399
گروه : افسردگی

درمان اختلال افسردگی فصلی(SAD)

درمان اختلال افسردگی فصلی(SAD)

بهبود افسردگی فصلی(SAD)

در مراحل اولیه استفاده از فوتوتراپی(نوردرمانی) در کنار درمان دارویی توصیه می شود و در این حالت فرد چند ساعت در روز در معرض نور مهتابی قرار می گیرد. همچنین استفاده از داروهای ضد افسردگی کم عارضه از مهمترین شیوه های کنترل این بیماری است، اما در مراحل حادتر در کنار روان درمانی و دارودرمانی، از الکتروشوک هم استفاده می شود. شناخت و درمان به موقع افسردگی فصلی می تواند فرد را سریعتر به زندگی عادی برگرداند. محققان دریافته اند که فتوتراپی(نور درمانی) می تواند از ترشح بیش از حد ملاتونین در بدن جلوگیری کند. اغلب افراد به این درمان پاسخ می دهند. این شیوه ی درمان شامل نور سفید فلوروسنت است که بر صفحه فلزی انعکاس داده می شود و شخص در مقابل این نور، با چشمان باز بدون نگاه مستقیم به نور قرار می گیرد.از این شیوه درمانی به مدت نیم الی دو ساعت در روز استفاده می کنند. البته در موارد خفیف بیماری، قدم زدن در نور آفتاب به تنهایی می تواند شخص را در بهبود بیماری کمک کند. طی یک بررسی دریافته اند که یک ساعت قدم زدن در نور آفتاب به اندازه دو ساعت قرار گرفتن در مقابل نور سفید فلوروسنت می تواند در بهبود بیماری موثر باشد.

روش درمان بیماری چیست؟

تحقیقات اخیر نشان می دهند که پرتو درمانی تا حد زیادی می تواند در درمان بیماری مؤثر واقع شود. گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی نیز- هم در کنار پرتو درمانی و هم به تنهایی- مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین گذراندن روز، در زیر نور خورشید نیز می تواند به بهبود بیمار کمک کند. باید سعی شود که به طور کلی میزان قرار گرفتن بیمار در معرض نور خورشید چه در خانه و چه در محل کار افزایش پیدا کند.

پرتو درمانی چیست؟ و آیا روش مطمئنی محسوب می شود؟

به پرتو درمانی، گاهی نور درمانی، نیز اطلاق می شود. درمان از طریق یک قطعه که شامل لامپهای فلورانس بوده و دارای یک روکش پلاستیکی می باشد ( = تا امواج فرابنفش را خنثی نماید) صورت می پذیرد. شدت نور باید حداقل 10000 (Lux) باشد. حتماً لازم نیست که بیمار به طور مستقیم به نور خیره شود، بلکه باید کارهای روزمره خود، مانند غذا خوردن و یا مطالعه کردن را در فاصله 1 تا 2 متر از آن انجام دهد. این روش کاملا مطمئن بوده و در اکثر موارد نتیجه بخش می باشد.

تاثیرات جانبی محدود پرتو درمانی؛

-وارد شدن فشار به چشم ها
-سر درد
-زودرنجی و بدخلقی
-خستگی
-بی خوابی

چه موقع روز و برای چه مدت باید مورد پرتو درمانی قرار بگیرم؟

پژوهش های اخیر نشان می دهند که پرتو درمانی در ساعات اولیه روز تاثیر بیشتری نسبت به پرتو درمانی در بعد از ظهر دارد. بهرمندی از این روش، آن هم در ساعات پایانی روز موجب بروز بی خوابی در فرد می شود. بیشتر متخصصان ترجیح می دهند که بیماران خود را صبح ها، به مدت 30 دقیقه در معرض پرتو Lux 1000 قرار دهند. در حدود 2 تا 4 روز پیشرفت های چشمگیری در بیماران رخ می دهد و در حدود 2 تا 4 هفته بیماران به کلی بهبود پیدا می کنند. در صورت متوقف ساختن پرتو درمانی، علائم بیماری به سرعت از نو خود را نشان می دهند به همین دلیل این نوع روش درمان باید در سرتاسر فصل کم نور ادامه پیدا کند.

اگر فتوتراپی موثر واقع نشود (که البته درصد کمی را شامل می شود)، می توان از داروهای ضد افسردگی در درمان بیماری کمک گرفت. البته عوارض ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی  را نباید فراموش کرد. افرادی که افسردگی پاییزی آنها در حد خفیف است، می توانند با استفاده از نوردرمانی و پرداختن به کارهای لذت بخش و همچنین ورزش کردن علائم بیماری خود را کنترل کنند. البته قرار گرفتن در معرض نورآفتاب می تواند علائم این بیماری را تا حدودی کاهش دهد. اشخاصی که در مرحله شدید و متوسط هستند و دائما به خودکشی فکر می کنند به نوردرمانی جواب نمی دهند و باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.

باید توجه کرد که علاوه بر درمان ذکر شده همواره باید به زندگی فرد و موقعیت و شرایط فرد توجه شود و به طور مستقیم دست به درمان هایی مانند پرتو درمانی و .. دست نزد ، اختلال افسردگی فصلی تنها نوع اختلالی است که پایه های نوروفیزیولوژی آن بسیار قوی است و از شرایط محیطی فرد جدا است و بیشتر به دلیل کمبود نور خورشید و سایر هورمون ها است باید به خاطر داشته باشیم که سایر طبقات اختلالات خلقی رواندرمانی در خط مقدم درمان آن ها قرار دارد. در مطالب بعدی سایر اختلالات خلقی و روان درمانی های موئثر در حیطه یآن را توضیح خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 5 =