کد خبر: 1014
تاریخ انتشار: اسفند 14, 1399
گروه : اضطراب

راهکارهای کاربردی برای درمان اضطراب جدایی

راهکارهای کاربردی برای درمان اضطراب جدایی

راهکارهای کاربردی برای والدین برای درمان اضطراب جدایی در کودکان

مهم ترین کاری که والدین باید برای کمک به فرزندانشان برای پشت سر گذاشتن اضطراب جدایی انجام دهند، ایجاد احساس امنیت و حمایت عاطفی در کودکان است. وقتی قرار است هر نوع جدایی ای بین والدین و کودک صورت گیرد حتما باید کودک را از این موضوع مطلع کرد.

برای مثال اگر مادر برای خرید بیرون می رود و کودک را با پدر تنها می گذارد حتما باید برای کودک توضیح دهد که قصد بیرون رفتن دارد و مهم تر از همه زمان برگشت خود را نیز اعلام کند. وقتی زمانی برای بازگشت به کودک اعلام می کنیم حتما باید به موقع نزد کودک بازگردیم. برای مثال به کودکی می گوییم بعد از خوردن ناهار یا پایان برنامه کودک بعدازظهر برخواهیم گشت.

درواقع، باید برای کودک نشانه زمانی مشخص کرد تا او متوجه شود و اطمینان یابد که مادر چه زمانی باز می گردد. به تدریج باید زمان های دور بودن از کودک را افزایش داد تا کودک قادر به تحمل جدایی بیشتری از والدین باشد.

راهکارهای کاربردی برای والدین برای درمان اضطراب جدایی در کودکان

 

 

 

 

 

1- زمانی را به او اختصاص دهید: برای پرورش احساس استقلال و اعتماد به نفس در فرزندتان با ابزار دوستی و  توجه از او بخواهید اتفاقات روزمره را برایتان بازگو کند و در این حین توجه شما فقط مختصّ به او باشد.

2- در مورد جدایی با او صحبت کنید: اگر بنا به ضرورتی موقتاً مدتی قصد جدایی از فرزندتان را دارید با او صحبت  کنید و به او در مورد جدایی توضیح دهید گفتگو در این زمینه باعث توجیه و قبول منطقی مسائل از جانب وی می­گردد و مسئله جدایی را راحت­تر می­پذیرد. شما با این کار به فرزندتان فرصت خواهید داد تا خودش را با شرایط منطبق کرده و همچنین زمینه­ای برای شما فراهم می­شود تا در کنار آمدن کودک با احساساتش و سازگاری با موقعیت پیش­ آمده یاور او باشید.

3- هرگز فرزندتان را بدون اطلاع ترک نکنید: زیرا به اعتماد او نسبت به خودتان صدمه می­زنید او به تدریج از  غیبت­های مکرر شما متعجب خواهد شد و برای آن به دنبال دلایلی غیرواقعی در ذهن خود خواهد گشت.

4- جدایی را یک امر عادی تلقی کنید: این امر موجب می شود که فرزندتان احساساتش را کنترل کند. اضطراب  شما در هنگام جدایی به او نیز منتقل خواهد شد. امکان دارد که بسیاری از ترس­های کودکان با گذشت زمان از بین برود ولی قدرت آن­ها برای از کار انداختن فعالیت­های عادی کودک به حدی است که عملکرد کنونی وی را تحت تأثیر قرار می­دهد.
5-به ترس­های کودکان بیش از حد واکنش نشان ندهید: همان طور که نادیده گرفتن ترس­ها منطقی نیست واکنش بیش از حد نیز عوارض نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.همواره به یاد داشته باشید که یک پاسخ منطقی به کودک می­توانید از پیشرفت اضطراب او جلوگیری کند: با کاهش اضطراب­های بی مورد انگیزه­ ی فعالیت و تصمیم­گیری را در کودکان تقویت کنیم.

6- اتفاقات روزمره را برای او پیشگویی کنید: توصیف آن­چه که در غیاب شما برایش اتفاق خواهد افتاد احساس  امنیت بیشتری به او خواهد بخشید.

 7- او را هم در جریان وقایع روزمره خود قرار دهید: توصیف فعالیت­های شخصی شما کمکی برای او در داشتن تصویری از شما خواهد بود.
8- جدایی را برای او به نمایش درآورید: تعدادی از کودکان اگر با استفاده از اسباب بازی¬هایشان و از طریق انواع  بازی­ها جدایی برایشان به تصویر کشیده شود به تدریج در مواجهه با انواع جدایی­ها احساس آرامش بیشتری می­کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + سیزده =