کد خبر: 1274
تاریخ انتشار: اسفند 15, 1399
گروه : خودشناسی

مکانیزم های اجدادی

مکانیزم های اجدادی

مکانیزم های اجدادی

از آن جا که تکامل از طریق انتخاب طبیعی تنها فرایند شناخت شده ای است که قادر به تولید اجزا بنیادی سرشت انسان است، تمام نظریه های شناختی، مستقیم یا غیر مستقیم، تکاملی اند. اگر انسان ها سرشتی دارند و تکامل از طریق انتخاب طبیعی، فرایندی علی است که این سرشت را تولید می کند، پرسش بعدی این است که بررسی خاستگاه تکاملی انسان چه دست آورد مهمی برای مسئله ی سرشت انسان دارد؟ آیا بررسی فرایند تکامل می تواند به ما اطلاعاتی در مورد فراورده های این فرایند به انسان بدهد؟ تلاش برای پاسخ به این پرسش های کلیدی همانی است که در نوشته های تکاملی به  دنبال آن هستند.

در نظریه تکاملی و تمامی جنبه هایی که علم در حال حاضر با استفاده از تکامل در حال تلاش برای تحصیل و تحریر در آن حیطه است به دو نکته ی اساس توجه می کند اولی بقا می باشد و  دومی انتخاب جنسی در واقع تمان حیطه هایی همچون سوسیوبیولوژی، زیست شناسی تکاملی و روانشناسی تکاملی بر این دو حیطه تاکید میکنند. تکامل نگر ها معتقد که اجداد ما در مسیر زندگی خود و در جنگ با شرایط محیطی در تلاش برای بقا بوده اند و از تمام رفتار هایی که آن ها انجام می داده اند برخی از این رفتار ها منجر به افزایش توان بقا و سازگاری بیشتر با محیط می شده است این رفتار با گذشت زمان به خاطر خاصیت سازگاریشان به عنوان یک مکانیزم سازگاری که تضمین کننده بقا است در انسان امروزه از اجداد ما به ارث رسیده است، برای مثال اجداد ما در ابتدا تمام گیاهان اطراف خود را میچشیدند و ممکن است به طعم تلخ و شیرین برخورده باشند از آن جا که با تکرار رفتار خود وخوردن طعم میوه ایی که طعم تلخ دارد دچار مصمومیت شده اند و در عین حال خوردن طعم شیرین باعث دستیابی به مقادیر بالای کالری که در آن بازه ی زمانی بسیار با اهمیت بوده است. به همین طریق یک طعم تضمین کننده ی بقا بود و یک طعم از بین برنده بقا این مکانیزم در انسان به صورت یک مکانیزم سازگاری جا باز کرد و باعث شد که انسان امروزه از طعم تلخ که حتی ممکن است سمی نباسشد احساس تنفر کند و در عین حال از طعم شیرینی  مانند نوشابه که مضر هم هست لذت ببرد و تمایل نشان دهد. حال ممکن است این سوال مطرح شود که نوشیدنی های تلخ مانند قهوه و … چگونه با وجود این مکانیزم مصرف می شود در واقع تجربه و فواید ثانویه ایی که این نوشیدنی های همچون قهوه برای انسان داشته است باعث می شئد که فرد از این نوشیدنی ها میل نشان دهد.

  1. سازکار روانی – تکاملی، برای درگیر شدن با قطعه ی کوچکی از اطلاعات طراحی شده است.به این صورت که ما وقتی چشممان را باز می کنیم و اطلاعات محیط پیرامون را میبینیم اما در واقع مسئله اساسی این است که ما فقط بخشی از اطلاعات محیط را میبینیم به خاطر این که چشم ما نسبت به امواج خاصی حساس است این همان ویژگی درگیری یک ساز وکار تکاملی است. همینطور سازکاری که برای ترسیدن از مار طراحی شده است فقط بخش کوچکی از این حساسیت را درک می کند حرکت یک چیز خزنده به یک شکل ثابت به همین دلیل است که انسان ممکن است از اشیا شبیه مار هم بترسد.
  2. درون داد یک سازکار تکاملی به ارگانیسم در مورد یک مسئله ی سازشی معین که با آن روبرو است اطلاعاتی می دهد. درون داد ماری در حال خزیدن به ما می گوید که با مسئله ی سازشی خاصی روبرو هستیم که آسیب شدید و یا مرگ در صورت گزیده شدن است.
  3. درون داد یک سازکار روانی – تکاملی از طریق قواعد تصمیم گیری به برون داد تبدیل می شود. به محض دیدن  مار می توانید تصمیم بگیرید که به آن  حمله کنید یا از آن فرار کنید و یا در جا خشکتان بزند.پس از بو کردن پیتزای تنوری میتوانید تصمیم بگیرید آن را بخورید یا از آن صرف نظر کنید. قواعد تصمیم گیری مجموعه ای از دستور العمل ها هستند برای قرار دادن ارگانیسم در این مسیر یا آن مسیر. وقتی در شرایط محیطی با فردی غضبناک روبرو می شوید با قرا دادن ارگانیسم در مسیر های مختلف تصمیم گیری می کنید. در این مثال درون دادها (مواجه با مردی خشمگین)، از طریق قواعد تصمیم گیری(اگر و آنگاه) به برون داد تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 14 =