کد خبر: 1296
تاریخ انتشار: اسفند 15, 1399
گروه : خودشناسی

هیجان و حالات چهره ایی (بخش دوم)

هیجان و حالات چهره ایی (بخش دوم)

هیجان و حالات چهره ایی 

در مطلب پیش رو دو هیجان ساده و مجموعه هیجانات مرکب را برای خوانندگان عزیز این مطلب روشن خواهیم کرد،هیجانات اصلی از چیزی سرچشمه نمی گیرند و مجرد هستند اما هیجانات مرکب در واقع از ترکیب چند هیجان به وجود می آیند تمام این هیجانات چه از نظر شما مثبت باشند و چه منفی دارای سازکار تکاملی برای ما می باشند که مارا به حداکثر سازگاری با محیط می رساند.

هیجان شادی

همه حالات شادی و لذات را تجربه کرده‌اند. درجاتی از آن نیز مانند هیجان اندوه طبیعی است، ولی انواعی از آن که بطور مستمر و شدید و با علائم تشدید شده و بوجود می‌آید، به عنوان یک اختلال روانی شناخته می‌شود که در آن فرد دائما در حالت شادی و شعف شنگولی به سر می‌برد و ممکن است دست به کارهای عجیب و غریب بزند. حالات چهره‌ای خنده مثل کشیده شدن لبها ، چشمهای براق و گاه اشک آلود ، تحریک زیاد ، تکلم زیاد از علائم شادی هستند. رقص و پایکوبی ، بالا و پایین بردن و در حالت خوشحالی شدید و ناگهانی جیغ زدن از علائم شادی هستند.

برخی معتقدند علائم شادی در برخی اوقات به علائم خشم شبیه است، هر چند آنها به دسته‌های جداگانه تعلق دارند، ولی علائم جسمی آنها مثل فریاد زدن ، پا کوبیدن ، افزایش فعالیت بازوان و دستها ، چشمهای سرخ شده و در حال چرخش ، گامهای محکم و راسخ در هر دو هیجان وجود دارند، اما هدف آنها متفاوت است. هر دو آنها هیجانات گرایشی هستند بطوری که باعث نزدیک شدن فرد به محرک خوشحال کننده یا خشم آور می‌شوند، اما هدف خشم تخریب و از بین بردن است، ولی هدف شادی تداوم و نگهداری آن محرک.

هیجان تعجب

همه موجودات زنده در جریان زندگی خود به خودی به محرکهای جدید و نو ظهوری مواجه می‌شوند. در برخورد با چنین محرکهایی الگوی واکنش را می‌توان تکان هیجانی یا تعجب نامید. این واکنشها فقط در مواقعی بروز می‌کنند که محرکهای شناخته نشده ، مبهم ، نامعلوم ، شدید و ناگهانی وارد عمل می‌شوند. برانگیخته شدن بینایی و شنوایی ، باز شدن دهان و چشمها و ابروان بالا کشیده شده ، تولید صدای ناگهانی از دهان و از جا پریدن علائم اساسی تعجب هستند، با توجه به اینکه در مورد انسان نوع شخصیت در الگوی خاص او در حالت بازتاب هیجانی مثل تعجب تاثیر دارد. برخی افراد شاید سر و صدای بیشتری بکنند و تفاوتهای دیگری با یکدیگر داشته باشند.

هیجانهای مرکب

 این هیجانات از ترکیب سایر هیجاناته به وجود می‌آیند بطوری که در هر یک از هیجانات رگه‌هایی از احساسات مربوط به هیجاناتی را که از آنها ترکیب شده‌اند می‌توان یافت. موارد زیر نمونه‌هایی از هیجانات ترکیبی هستند که در مقابل هر یک ، هیجاناتی را که از آنها ترکیب شده‌اند نوشته شده است:

غرور = خشم + شاد ی

عشق = شادی + پذیرش

کنجکاوی = پذیرش + تعجب

ناامیدی = ترس + غم

تاسف = غم + تنفر

کینه = خشم + انتظار

تسلط = خشم + پذیرش

اطاعت = پذیرش + ترس

شرم = ترس + انزجار

بدبینی = غم + انتظار

جسارت = خشم + تعجب

احساس گناه = شادی + ترس

حسد = غم + خشم

همانگونه که میبینیم هیجانات اصلی بیشتر احساستی هستند که به آنها را درک می کنیم ولی هیجانات مرکب مفاهیم انتزاعی هستند که ما با آن ها در زندگی روزمره خود آشنایی داریم، هیجانات اصلی یک سری رفتار هایی را راه اندازی میکنند در حالی که هیجانات مرکب همان رفتار هار به صور عمیق تر باسازی می کنند. در مطالب بعدی به صورت مشخص تر کارکرد تک تک هیجانات را بیان خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − شش =