کد خبر: 1409
تاریخ انتشار: اسفند 16, 1399

کنترل و کاهش وزن با ذهن آگاهی

کنترل و کاهش وزن با ذهن آگاهی

کنترل و کاهش وزن با ذهن آگاهی

برای این که متوجه بشویم چگونه بهشیاری باعث کنترل تغذیه ما و همچنین کاهش وزن ما می شود باید در ابتدا با غذا خوردن هیجانی آشنا شویم. غذا خوردن هیجانی در واقع مانند تمام رفتار ها و تصمیماتی که بر اساس هیجان های خود می گیریم است. در غذا خوردن هیجانی افراد تحت تاثیر هیجاناتی مانند استرس،غم،شادی و… دست به پرخوری های دوره ایی می زنند، تحقیقات نشان داده اند که در بسیار افرادی که اضافه وزن دارند سبک رفتاری آن ها هیجانی می باشد و در کنترل تکانه های خود ضعیف هستند. گروه دومی که هیجانی غذا می خورند افرادی هستند که کنترل تکانه ی مناسبی ندارند و به اصطلاح تکانه ایی عمل می کنند، این افراد همانگونه که ممکن است ناگهانی پرخاشگری کنند. به صورت ناگهانی دست به پر خوری های دوره ایی می زنند . به این ترتیب پرخوری هیجانی شامل دو گروه است، گروه اول تحت تاثیر هیجان های خود غذا می خورند و گروه دوم به صورت تکانه ایی غذا می خورند، رفتار گروه دوم در اختلال پر خوری روانی بسیار شایع است. افراد تکانه ایی عموما بعد از رفع تکانه با رفتار هدف دچار پشیمانی می شوند.

همانگونه که گفتیم بهشیاری نگاه کردن بدون قضاوت به اطراف خودمان و  به گونه ایی اطرافمان را ببینیم که هستند. تحقیقات نشان داده است که تمرینات رسمی و غیر رسمی ذهن آگاهی به طور معنی داری در درمان و جلوگیری از عود اختلال افسردگی، اضطرابی، درد مزمن، کنترل تکانه و مشکلات رفتاری مثل سوء مصرف مواد موثر بوده است.

تحقیقات نشان داده است که دوره ی هشت هفته ایی کاهش استرس بر اساس ذهن آگاهی در کنترل رفتار های تکانه ایی و هیجانی بسیار مفید بوده است. ذهن آگاهی  بر اساس چند اصل ساده که شامل؛

  • – پذیرش خود و محیط اطرافمان همانگونه که هست.
  • – نگاه کردن به احساساتمان و محیط بدون این که آن ها را قضاوت و طبق بندی کنیم.
  • – در لحظه بودن و نگاه کردن به اکنون به جای پراکنده بودن در گذشته و آینده.

این طرز نگاه باعث چند تغییر اساسی در فرد می شود؛

  • – ذهن آگاهی به ما کمک می کند تا هیجاناتی که دوست نداریم را بپذیریم هر چقدر آن هیجانات برای ما دشوار باشد – منظور این است که ممکن است برخی از هیجانات مثل احساس گناه، ترس، و… را فرد نپسندد و در نتیجه آن را انکار کند بهشیاری به فرد کمک می کند تا این احساسات را بپذیرد.
  • –  فرد آگاهی اش از خود و محیط بیشتر می شود و این باعث می شود که کمتر عکس العمل ها یا رفتار های واکنشی سریع از خود نشان دهد در نتیجه می تواند آگاهنه تصمیم بگیرد و تصمیماتش تحت تاثیر هیجاناتش نباشد.
  • – نسبت به احساسات و افکار و عادت های خود آگاه می شود و از این طریق می تواند رابطه ی خود را با محیط، رفتارها و تغذیه خود ارتقا ببخشد.
  • – پیشگیری از عود رفتار های یی که سلامت نیستند.

همه ی این سه تغییری که در بالا ذکر شد بخشی از تغییرات ناشی از بهشیاری است. این تغییرات همانگونه که مشخص است به صورت مستقیم باعث تاثیر بر کنترل رفتار ها می باشد و پیشگیری از تکانشگری، پذیرش هیجانات، افزایش آگاهی نسبت به افکار و عادت ها و افزایش توانایی انتخاب بهتر ، همه و همه باعث می شود که رفتار های هیجانی و تکانه ایی فرد کاهش پیدا کند که در یکی از تاثیرات آن می تواند کاهش وزن و کنترل وزن حتی پس از دوره های رژیم غذایی می باشد.

ذهن آگاهی و غذا خوردن ذهن آگاهانه یا  بهشیارانه باعث می شود فرد زمانی که شروع به غذا خوردن می کند از محیط و احساسات اکنون خود آگاه باشد و فقط غذا نخورد بلکه غذایی را که میل می کند بشناسد آگاه باشد که چه چیزی می خورد، چه چیزی می نوشند و چه مقدار، این آگاهانه میل کردن غذا در مقابل غذا خوردن بر اساس عادت مزایا بسیار زیادی برای سلامت فرد دارد که یکی از  این مزایا افزایش سلامت غذایی فرد است چون می داند و نگاه می کند بر چیزی که می خورد و از سمت دیگر باعث کاهش وزن فرد و  کنترل وزن افراد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دوازده =