کد خبر: 997
تاریخ انتشار: اسفند 14, 1399
گروه : اضطراب

استرس و سیستم ایمنی بدن

استرس و سیستم ایمنی بدن

استرس و سیستم ایمنی بدن

بدن انسان دارای بخش های حیاتی است که به شدت در مقابل محیط اطراف تهدید می شوند و به راحتی ممکن است درگیر بیماری هایی شوند که ناشی از اختلالات محیط اطرف است. اما بدن انسان نیز دارای چند لایه برای محافظ از خود است. پوست به عنوان خارجی ترین محافظ از ورود باکتری ها و میکروب ها پیشگیری می کند که البته از آنجایی که در برخی نقط پوست حفره هایی مثل دهان، بینی و چشم وجود دارد، ویروس ها از این طریق می توانند وارد بدن شوند در مرحله ی بعدی آنیزم هایی که در این حفره ها هستند تا حدی در مقابل ویروس ها مقاومت می کنند اما قوی ترین سیستم دفاعی بدن در مقابل تمام عوامل خارجی سیستم ایمنی بدن است که از ساخت پیچیده ایی تشکیل شده است و درچند مرحله ی مهم با ویروس ها و باکتری هایی که توانسته اند وارد بدن بشوند به مقابله می پردازند. اما خود سیستم ایمنی هم گاهی اوقات انسان را دچار دردسر می کند اگر فرد به مدت طولانی یا به صورت پی در پی به بیماری های مختلف دچار شود علامت این است که سیستم ایمنی او ضعیف شده است گاهی اوقات خود سیستم ایمنی بدن بر علیه انسان اقدام می کند. بیماری مالتیپل اسکلوروز که ما آن را با ام اس می شناسیم بیماری است که گلبول های سفید خون که نقش دفاعی در بدن دارند به اعصاب پیرامونی حمله کرده و باعث از بین رفتن غلاف میلین می شود که باعث دچار شدن به این اختلال است، اگرچه هنوز مشخص نیست که این نابسامانی گلبول های سفید به چه علت است.

 

استرس و سیستم ایمنی بدن

 

 

 

 

استرس از گذشته تا به امروز از عوامل اصلی ابتلا به بیماری ها بوده است در واقع استرس به عنوان یک علت غیر مستقیم بدن را مستعد ابتلا به بیماری می کند، زمانی که بحث از استرس است به دو صورت این اضطراب باعث اختلال جسمانی می شود.

  1. 1-استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؛ برای اکثر ما پیش آمده وقتی  به مشکلی در زندگی بر می خوریم که باعث سطح بالای از استرس می شود و این عامل استرس زا ادامه پیدا می کند، دچار بیماری های جزئی مثل سرماخوردگی و در شرایط حاد تر دچار بیماری های عفونی می شویم. زمانی که فرد در موقعیت استرس زا قرار می گیرد بدن او برای دفاع و مقابله با این استرس بسیج می شود یکی از اجزا اساسی این بسیج سازی بدن غدد فوق کلیوی و هورمون کرتیزول است. این هورمن که تحت عنوان هورمون استرس نام گذاری شده است باعث آماده شدن بدنن برای جنگ و گریز می شود، حال اگر شرایط استرس زا ادامه یابد و این هورمون به مدت طولانی در بدن فرد ادامه پیدا کند، کرتیزول باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فرد را در مقابل باکتری و ویروس های محیطی ضعیف می کند . باید دانست که ضعیف شدن سیستم ایمین یکی از مهمترین مشکلات است در بیماری ایدز ویروس اچ آی وی به طور مستقیم باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و فرد از ابتلا به سایر بیماری ها می میرد و نه خود ویروس اچ آی وی.

2- بیماری های روان تنی که علت اصلی آن ها مسائل روانی می باشد که خود را به صورت بیماری های جسمی نشان می دهد یکی از این بیماری های روان تنی که به شدت رایج است، بیماری زخم معده و زخم اثنا عشر است که یکی از علل پیدایش روان تنی این بیماری در معرض طولانی مدت عوامل استرس زا می باشد باید دانست که استرس در طولانی مدت باعث بیماری های روان تنی از قبیل سردرد میگرنی، اختلالات تنفسی، بیماری عصبی نورونی قلب و دچار شدن به درد های مزمن می شود همچنین نمونه هایی از فلج های جسمانی سازی شده در تاریخ روانشناسی به وفور قابل رویت است، که فرد به خاطر یک حادثه ی استرس زا بخشی از توانایی فیزیکی خود را از دست می دهد که هیچگونه علت زیستی برای آن تبیین نشده است. فراموشی های گذرا نیز در برخی از موارد معلول یک علت اضطرابی ناگهانی است که به صورت فراموشی حادثه یا به اصطلاح تجزیه ایی خود را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =